Foto: La Vanguardia
Per segon cop en pocs dies, ahir el Govern va activar el protocol anticontaminació, que ja va estar actiu els dies 4 i 5 de desembre, a Barcelona, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, el Prat de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans. El protocol romandrà actiu com a mínim fins divendres, atès que les condicions climatològiques no es preveu que variïn fins llavors.
El protocol preveu la disminució de la velocitat variable als principals accessos a la ciutat, la recomanació a companyies elèctriques i cimenteres de reduir les seves emissions i la petició als ciutadans de que utilitzin el transport públic en lloc del privat.
Des del 2005 l’Àrea Metropolitana de Barcelona supera puntualment els valors de seguretat que fixa l’OMS pel que fa a les partícules en suspensió i òxids de nitrògen. L’OMS qualifica la contaminació atmosfèrica com agent cancerigen, al mateix nivell que l’amiant, el plutoni, la radiació i el fum del tabac. La normativa permet passar d’aquest límit 18 hores l’any, llindar que s’ha superat amb escreig aquest dies.
El Govern s’excusa en les poques vegades que s’ha activat el protocol segons ells, i en les condicions atmosfèriques, per no emprendre mesures definitives en la lluita contra la contaminació atmosfèrica. El passat novembre es va exposar a informació el ”Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire horitzó 2015”, que moltes organitzacions ecologistes i socials consideren insuficient, doncs entenen que el pla no es gaire diferent del vigent (del 2007) i que conté moltes mesures no concretades i d’altres suspeses per la Comissió Europea el 2012.
Des d’EQUO creiem que no n’hi ha prou amb desenvolupar plans més o menys benintencionats ni en prendre mesures reactives als episodis ambientals, sinó que que cal desenvolupar una pla seriós i realista i implementar-lo sense demora.
Aquest pla, que necessàriament ha d’implicar els ajuntaments de l’Àrea Metropolitana, hauria d’incorporar mesures concretes per assolir aquests objectius clau:
- Restricció del trànsit al centre de Barcelona, com es fa altres ciutats con Londres o Milà, i reducció de la velocitat del transit permès a 30 Km/h
- Millora i foment de la xarxa de transport públic, renovant la flota d’autobusos de manera que funcionin amb energies no contaminants
- Renovació de les flotes de vehicles públics, de manera que funcionin amb energies no contaminants
- Millora de la xarxa de carrils bicicleta, y millora del servei públic de bicicletes i motocicletes elèctriques
- Desplegament d’una xarxa de punts de recàrrega de vehicles elèctrics per tota l’Àrea Metropolitana
- Ús d’energies renovables a tos els edificis d’organismes públics
- Estalvi d’energia en tots els elements d’enllumenat públic
- Mesures dissuasòries pels vehicles i empreses més contaminants
Sinó es prenen aquestes mesures només estarem ajornant el problema fins el proper episodi o el proper anticicló. Cal abordar el problema de fons i no posar pedaços cada cop que hi ha un episodi.